Een TYPOGRAP (kort voor typografische grap), zal meestal gebaseerd zijn op beroemde logo's of symbolen, bij voorkeur verbonden met een nieuws-waardig item.

--------------------
TYPOGRAP 1 - I LOVE YOU (mei 2000)

De eerste TYPOGRAP (alhoewel niet typisch voor komende) was een e-mail die ik stuurde naar Apple e-News (een tweewekelijkse elektronische mail nieuwsbrief ter promotie van Apple producten) op vrijdag 5 mei 2000, rond 14:30 uur:

Dear friends at Apple e-news

By sheer actuality, you could hit a big score at this very moment.
Let me explain:

As you know, the very devastating virus 'I Love You' hits computers all over the world right now. In some countries, it is reported, some 50% of (especially government) computers are severely affected.
One of the conditions for the virus to spread is... a Windows environment.

Gloating is not a favorable trait, i rather would use a positive sentence like:

Sometimes it pays to not follow the masses.

One condition this virus needs to spread is the use of Internet Explorer and Outlook Express. Therefore I would particularly promote Netscape browsers. For instance in this way:
iChoose
And a not so original Pay-off iLoveYou Mac

(Due to the quick action, this is but a sketch. Nevertheless: Do you get the point?)

Audio allows to include further features, I like the pestering superhit of the Eighties by Yello: I Love You, preferably in a long version of some seven minutes.

-----------------------
Amsterdam is celebrating the Liberation Day (a National Holiday), therefore it was not possible to reach Apple's PR or their advertising agency. As the weekend is around the corner, Monday would be the first chance to present this idea, too late to benefit from an extraordinary impact.

So i turn to you. Could you produce a special Apple eNews issue in the next few hours, and send it to the millions(?) of subscribers?

Actuality at its top. Be advised to not mention at all 'I LOVE YOU' in the subject line though, or the mail might be deleted unread instantly!

Greetings, Yours sincerely

Freed Schmitter
Typos Concepts


TYPOGRAP 2 - Duitsland - Oost wordt West (oktober 2000)
De Duitse hereniging kwam volledig onverwacht eind 1989 en luidde een reeks veranderingen in die tot dan toe ondenkbaar waren. De val van de Berlijnse Muur en later het verdwijnen van de IJzeren Voorhang (symbolische scheiding tussen Oost en West als nasleep van de Tweede Wereldoorlog) was niet te stoppen. - Weinig bekend zijn de mensen die deze soort ontwikkelingen al vele jaren eerder voorzagen en er al lang aan werkten. Een goede kennis die verbonden is met Findhorn (een befaamde spirituële werkgemeenschap in Schotland) kwam omstreeks 1981 in het bezit van een uitzonderlijke reuzen-edelsteen. Hij zag daarin een representatie van de 'Spirit of Europe'. Door intensief bezig te zijn met de 'ziel van Europa' werd hij geleid naar de plaats die helende energie het dringendst nodig had, en dat was toen Berlijn. Vele jaren ging hij regelmatig vlakbij de Muur zitten in een poging om ze 'weg te mediteren'.
Een paar jaar geleden schetste ik het volgende visuele commentaar (voor het eerst in het openbaar gebracht vandaag 15 oktober 2000) gebaseerd op de voormalige auto-landskentekens van de twee Duitse delen:


TYPOGRAP 3 - De TelegRaaf (december 2008)
De zichzelf 'wakkere krant' noemende grootste krant van Nederland krijgt een nieuw herkenningsbeeld. De naam wordt een beetje anders getoond, namelijk 'De TelegRaaf' - en ook de subline benadrukt een nieuwe invalshoek...

(wordt binnenkort geplaatst)


 

De vreemde verschijnselen bij computers. Twee voorbeelden:
Het jaar 4007 (boven) en 565 uur resterende batterijduur (onder).


 

typos home - nederlands1 - nederlands2 - Typograp - - English1 - English2 - recyclus home